miércoles, 27 de agosto de 2008

5. METODOLOXÍA

A metodoloxía é un elemento fundamental no proceso de ensino – aprendizaxe no proxecto facemos unha casa. As actividades que realizan os nen@s constitúen a base dos seus aprendizaxes, “son unha maneira activa e ordeada de levar a cabo as estratexias metodolóxicas ou experiencias de aprendizaxe” (Antúnez e outros, 1992). A través delas, se desenvolven as capacidades infantís, polo que o establecemento dun criterios para a selección das mismas resulta especialmente relevante.

Respecto as actividades de ensino – aprendizaxe e en función da súa finalidade, distinguiremos entre:

- Actividades previas e de motivación: Tratan de averiguar ideas, intereses, necesidades… dos alumn@s sobre o proxecto facemos un acuario que se van a traballar co fin de suscitar o desexo e a participación de todos onda as tarefas educativas.
- Actividades de desenvolvemento: Son aquelas que se prevén durante todo o proxecto con carácter xeral para todos os alumn@s da aula.
- Actividades de avaliación: O mestre/a deseñará, sin que sexan percibidas polos alumn@s en algunhas ocasións, para reaxustar permanentemente o proceso educativo en base á información que tales actividades proporcionan.

Destacar como elementos pedagóxicos fundamentais as propias experiencias do alumnado, as actividades concretas a realizar, o ambiente a crear na aula (afecto, confianza…) e un ensino adaptado ás características persoais de cada alumn@.

Criterios metodolóxicos

- Principios psicopedagóxicos: Son uns principios xerais que forman os alicerces sobre os que se asenta a metodoloxía. De xeito esquemático podemos sinalar algúns, a aprendizaxe é unha construcción persoal, os nen@s aprenden se queren aprender (actitude favorable), o alumnado percibe a realidade de xeito global e relacionado, realización de actividades mentais e físicas e non só manipulativas e a aprendizaxe desenvólvese mellor nun clima de calma e seguridade.
- Actividades de ensino – aprendizaxe adaptadas o nivel madurativo dos alumn@s e as súas necesidades e intereses (facer un acuario).
- Aprendizaxe significativo: Os nen@s deben establecer relacións entre os coñecementos previos e os que van a adquirir. As actividades serán funcionais e o alumn@ estará motivado pola adquisición de novos coñecementos.
- Enfoque globalizador: A importancia do enfoque globalizador nun proxecto de traballo (facemos unha casa) encamíñase a que a forma de aprender do alumnado encamíñase a unha determinada “maneira” de coñecer, plantexar e resolver problemas ou percibir procesos na que o obxecto abórdase como unha totalidade, como unha unidade de saber a visión que permite enfocar o proceso de ensino – aprendizaxe tal e como o suxeito destas idades o percibe, é dicir, de forma unitaria e global.
- Actividade: Porque para que a realidade sexa aprehendida, o nen@ ten que realizar procesos motrices, manipulativos e mentais.
- Individualidade: Porque cada nen@ ten que relacionar as ideas novas a súa experiencia anterior e as súas ideas previas para realizar un aprendizaxe significativo.
- Metodoloxía constructivista.
- Importancia do xogo.
- Creación dun ambiente seguro e acolledor.
- Organización axeitada do espazo e do tempo: A distribución do espazo debe axustarse ás características e necesidades do alumnado así como do proxecto concreto. Dende o comezo deste crearase un novo espazo adicado ó acuario que estará suxeto a facilitar desprazamentos e interaccións co mesmo así como que se adecúe o ambiente favorecedor para a súa supervivencia. O espazo ademáis debe ser seguro, que non prantee riscos para os nen@s. A aula ademáis estará organizada en recantos (biblioteca, ordenador…), o tempo e a distribución terá en conta as necesidades concretas do proxecto e dos ritmos de aprendizaxe dos alumn@s. Estará debidamente planificado, pero con certa flexibilidade, pois cada nen@ posúe un ritmo propio que debemos respetar.
Tamén hai que organizar o tempo a través de ritmos e rutinas diarias, que dan seguridade e confianza os nen@s e axúdano a interiorizar os distintos momentos e accións do día (mantemento, e alimentación do acuario…).
- Materiais variados: Na aula debe haber unha ampla e estimulante gama de materiais de lectura, NTIC, gráfico – plásticos, de xogo… para que os nen@s podan experimentar e actuar sobre eles; así desenvolverá a súa creatividade, aprendizaxe e imaxinación. Estos materiais deben ser seguros e estar o alcance dos nen@s para que podan empregalos cando desexen.
- Potenciación da creatividade e autonomía: As actividades plantexadas deberán ter en conta que é imprescindible fomentar a creatividade e a innovación no nen@.
- Atención a diversidade: O longo do proxecto teremos en conta os distintos ritmos de aprendizaxe dos alumn@s da aula.
- Colaboración e coordinación coas familias: É moi importante que exista unha plena colaboración entre a escola e as distintas familias; para un bo desenvolvemento do proceso educativo dos nen@s.
- Lingua vehicular: A lingua vehicular a empregar neste proxecto será o galego. Aínda que non debemos descuidar o emprego da lingua materna da maioría dos nen@s do noso grupo, que é o castelán.

No hay comentarios: